PER DEBATRE A CLASSE
1.- El curs passat, i l'anterior, vam escoltar sovint aquest poema a causa del sofriment de moltes persones, famílies senceres, que s'escapaven, i s'escapen, del seu país per culpa de la guerra. Allà només els quedava la mort.
Pensem una mica en aquest poema de Joana Raspall, que ens serveix per adonar-nos de moltes coses. Una de les coses que sentim és com n'és d'absurd pensar o considerar que si naixem en un país més ric, o amb més pau, és perquè ho hem escollit o perquè ens ho hem guanyat. Qui escull a on néixer?
1.- El curs passat, i l'anterior, vam escoltar sovint aquest poema a causa del sofriment de moltes persones, famílies senceres, que s'escapaven, i s'escapen, del seu país per culpa de la guerra. Allà només els quedava la mort.
Pensem una mica en aquest poema de Joana Raspall, que ens serveix per adonar-nos de moltes coses. Una de les coses que sentim és com n'és d'absurd pensar o considerar que si naixem en un país més ric, o amb més pau, és perquè ho hem escollit o perquè ens ho hem guanyat. Qui escull a on néixer?
No ens n'adonem, però... podríem fer servir el mateix raonament per a fer-nos aquestes preguntes:
Qui escull néixer nen?
Qui escull néixer nena?
Qui escull néixer nena?
Qui escull néixer ric, o pobre?
Qui tria ser tímid, o extravertit?
Qui decideix ser alt o baix?
Qui decideix sentir que és homosexual?
Qui tria ser mogut o tranquil, actiu o serè?
Qui escull el timbre de la seva veu?
I el color de la seva pell?
I el gruix de les seves celles?
La resposta a totes aquestes preguntes és només una paraula.
Obrim un debat per a trobar-la.
Obrim un debat per a trobar-la.
2.- De vegades no podem ni tan sols triar si estem contents o alegres.
Has pensat alguna vegada que algun dels teus companys o coneguts ho pot estar passant malament per qualsevol raó que desconeixes?
Totes les persones tenim aspectes de la nostra vida que no expliquem; potser perquè ens fa cosa, o perquè creiem que no cal explicar-ho. Alguna vegada t'ha passat?
Abans d'enfadar-nos o de PREJUTJAR algú per algun aspecte que no ens agrada, podríem pensar que potser li passa alguna cosa; perquè de fet no ho sabem tot de tothom. També pot ser que ens molesti alguna manera de ser sense cap raó aparent. És bo pensar quina deu ser la millor manera de comportar-nos quan ens passa això, quan alguna cosa d'algú no ens agrada.
Has pensat alguna vegada que algun dels teus companys o coneguts ho pot estar passant malament per qualsevol raó que desconeixes?
Totes les persones tenim aspectes de la nostra vida que no expliquem; potser perquè ens fa cosa, o perquè creiem que no cal explicar-ho. Alguna vegada t'ha passat?
Abans d'enfadar-nos o de PREJUTJAR algú per algun aspecte que no ens agrada, podríem pensar que potser li passa alguna cosa; perquè de fet no ho sabem tot de tothom. També pot ser que ens molesti alguna manera de ser sense cap raó aparent. És bo pensar quina deu ser la millor manera de comportar-nos quan ens passa això, quan alguna cosa d'algú no ens agrada.
Pensem en les següents qüestions per opinar i debatre a classe:
a) Són importants per tu els sentiments dels companys que t'envolten, o només els teus?
b) Si algú et menysprea per alguna característica personal que no has triat, o que has triat perquè ets com ets... et sents malament?
c) Quan passa això que dèiem a la pregunta b, i per tant, et sents malament... aquesta mala sensació... la sentiria alguna altra persona a la qual li passés el mateix, o només et fa mal a tu?
d) Com creus que has d'actuar davant les diferents característiques, maneres de ser, gustos, idees, estils... dels companys que t'envolten? T'han d'agradar o no cal? Si no t'agraden, com creus que has d'actuar?
e) Fem entre tots una llista de característiques possibles, de diferents éssers humans, que ens podem trobar a la vida, i que a algunes persones els desperten prejudicis o actituds de rebuig.
f) Què creus que és més fàcil, respectar les característiques personals de les persones que estan lluny de tu i que només veus per la tele, o respectar la manera de ser dels que tens a prop?
g) Totes les maneres de ser s'han de respectar? I totes les maneres d'actuar? Sempre?
EXERCICI PER FER A CASA
Acaba de completar la següent frase.
La setmana que ve, quan la corregim, veurem els diferents finals que la gent ha escrit:
"Jo tinc llibertat de fer o dir el que vulgui excepte quan____________________________________________________________________________"
Busca una fotografia a google que serveixi per acompanyar la frase tal com l'has escrit tu. Imprimeix-la i enganxa-la a sota o a sobre de la frase.
g) Totes les maneres de ser s'han de respectar? I totes les maneres d'actuar? Sempre?
EXERCICI PER FER A CASA
Acaba de completar la següent frase.
La setmana que ve, quan la corregim, veurem els diferents finals que la gent ha escrit:
"Jo tinc llibertat de fer o dir el que vulgui excepte quan____________________________________________________________________________"
Busca una fotografia a google que serveixi per acompanyar la frase tal com l'has escrit tu. Imprimeix-la i enganxa-la a sota o a sobre de la frase.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada